128 سال پيش، چه بلايي مي‌خواسته بر سر زمين بيايد؟

128 سال پيش، چه بلايي مي‌خواسته بر سر زمين بيايد؟

 

128 سال پيش، چه بلايي مي‌خواسته بر سر زمين بيايد؟
 تعدادي از اخترشناسان بر اين باورند كه اولين جسم پرنده بيگانه‌اي كه تصوير آن به ثبت رسيده است، در واقع شهاب سنگ غول پيكر و قدرتمندي بوده كه امكان برخورد آن با زمين وجود داشته است

به گزارش خبرگزاري مهر، زماني كه اين تصوير در سال 1883 به ثبت رسيد از آن به عنوان اولين مدرك ثبت شده از وجود اجسام پرنده بيگانه ياد شد. اما دانشمندان اكنون بر اين باورند اين جسم بزرگ شايد شهاب سنگ يا ستاره دنباله دار بزرگي بوده كه مي‌توانسته با قدرتي برابر قدرت شهاب سنگي كه منجر به انقراض دايناسورها شد، با زمين برخورد كند.

اين تصوير در تاريخ 12 آگوست 1883 توسط اخترشناس مكزيكي "جوز بانيلا" به ثبت رسيده و در آن مي‌توان جسمي را مشاهده كرد كه در حال عبور از برابر ماه است. زماني كه اين تصوير در سال 1885 در مجله L'Astronomie منتشر شد به عنوان اولين تصوير ثبت شده از اجسام پرنده بيگانه يا يوفوها شناخته شد.

اما اكنون در مطالعه جديدي كه توسط دانشمندان مكزيكي انجام شده آشكار شده است كه اين جسم شهاب سنگ يا ستاره دنباله داري در حال متلاشي شدن بوده است. دانشمندان بر اين باورند اين جسم كدر با دنباله‌اي تيره رنگ به يك ستاره دنباله دار شباهت دارد.

دانشمندان با استفاده از مدت زماني كه اين جسم براي عبور از برابر ماه، زماني در حدود يك سوم ثانيه، صرف كرده، تخمين زده‌اند فاصله آن از زمين در حدود هشت هزار كيلومتر بوده است. همچنين در كنار نزديك بودن بيش از حد خطرناك اين جرم به زمين، محققان معتقدند اين ستاره دنباله دار از جرمي برابر شهاب سنگي كه نسل دايناسورها را منقرض كرده برخوردار بوده است، يا ابعادي برابر قمر "ديموس" مريخ داشته است.

با اين همه اين ادعاي جديد توسط گروهي ديگر از محققان مورد سوال قرار گرفته زيرا آنها بر اين باورند كه چنين عبور نزديك جرمي از كنار زمين مي‌تواند منجر به بروز توفان شهابي شود، پديده‌اي كه در زمان ثبت اين تصوير نشانه‌اي از آن گزارش نشده است.

منبع: همشهري




:: موضوعات مرتبط: فیزیک , ,
|
امتیاز مطلب : 50
|
تعداد امتیازدهندگان : 13
|
مجموع امتیاز : 13
نویسنده : هومن
تاریخ : جمعه 6 آبان 1390
مطالب مرتبط با این پست